CROSSKARTIN SM-KAUSI PÄÄTÖKSEEN – REUNASESTA TRIPLAMESTARI

Toni Reunanen edessä kuittasi itselleen crosskartien Suomen mestaruuden Hyvinkään finaalissa. Kuva: race.kuvat.fi

Kauden viides ja samalla viimeinen crosskartien SM-sarjan osakilpailu ajettiin viikonloppuna Hyvinkään Vauhtipuistossa. Aiemmin Pohjoismaiden mestaruuden ja talvicupin nimiinsä vienyt Toni Reunanen kukitettiin nyt myös lajin Suomen mestariksi.

Toni Reunanen lähti finaaliviikonloppuun Xtrem-luokan ennakkosuosikkina. Suuria sijoituspaineita hänellä ei ollut, sillä hän oli onnistunut neljän edellisen SM-osakilpailun aikana kuromaan itselleen turvallisen johtoaseman täydellisellä voittoputkellaan. Vuoden 2017 FIA NEZ Crosskart Xtrem -mestaruuden elokuussa itselleen pokannut Reunanen sijoittui Hyvinkään finaalissa kolmanneksi, mikä riitti hänelle Suomen mestaruuteen. Lisäksi Reunanen vei talvella ajetun Cup-sarjan nimiinsä.

– No kyllähän kausi oli ylipäätään hyvä, kolme sarjaa ja kolme mestaruutta. 11 kilpailusta voitin kahdeksan ja neljäs sija oli kauden huonoin, niin ei tässä voi olla kuin tyytyväinen. Vika kisa nyt meni reisille, mutta kun mestaruus oli varmistunut, niin ei vaan saanut enää itsestään irti, Reunanen toteaa.

Mies on voittanut kolmen vuoden aikana kaiken, mitä crosskarteissa on ollut voitettavana. Kun kaikki on jo saavutettu, eivät tulevaisuuden suunnitelmat ole niin selvät.

– Tulevaisuuden suunnitelmista ei ole pienintäkään hajua. Nyt täytyy hengähtää hetki. Takana on pitkä, yhdeksän kuukauden kisakausi ja väsymyksen huomasi jo viimeisissä lähdöissä. Enää ei ole lajista periaatteessa mitään saavutettavaa, mutta täytyy katsoa, mitä sitä tulevaisuudessa tekee. Millään huonolla autolla en ainakaan halua lähteä vain ajelemaan.

Xtrem-luokan voittoon Hyvinkäällä ajoi SM-hopean vienyt Jami Kalliomäki ja toiseksi sijoittui Frasse Alm, joka samalla kuittasi SM-pronssia.

Kausi 2017 osoitti, että crosskarteille on kysyntää. Kiinnostus lajia kohtaan kasvoi vuoden aikana ja kuljettajamäärät lisääntyivät loppukautta kohden. Myös yleisö on löytänyt lajin, sillä Alfa TV:llä tähän saakka näytetyt seitsemän jaksoa talvi- ja kesäsarjoista ovat keränneet jo 1,9 miljoonaa katsojaa.

 https://www.moottoriurheilu.tv/crosskartin-sm-kausi-paatokseen-reunasesta-triplamestari/ 

19 suomalaista Crosskartin NEZ-avauksessa Latviassa – Toni Reunanen hallitsi Xtreme-luokkaa

Toni Reunanen oli jälleen hyvässä iskussa NEZ-sarjan osakilpailussa (Kuva: Jari Hotti).

Crosskartin NEZ-sarja käynnistyi viime viikonloppuna Riikassa, Latviassa. Suomalaisia oli mukana eri luokissa yhteensä 19 kuljettajaa ja sinivalkoinen menestys oli hienoa. Rata oli lyhyt, mutta erittäin tekninen ja raskas ajettava. Ylikastelluilla hiekkaosuuksilla rapa lensi.

Mini-luokassa pieniä Crosskart-kuljettajia oli mukana yhteensä viisi. Suomalaisia heistä oli kolme: Lauri Halonen, Tinka Perämäki, sekä Minea Perämäki. Halosen autosta hajosi moottori kaksi kertaa viikonlopun aikana jättäen näin hänet radalle. Perämäki puolestaan kokeili millaista jälkeä tulee, kun törmää rengaskasaan. Kuitenkin koko kolmikko seisoi onnellisena mitalit kaulassa ”podiumilla” karkkipalkintokassit käsipuolessa.

85cc–luokan suomalaiset kuljettajat olivat kolmanneksi sijoittunut Ilari Sääskilahti, neljäntenä maaliin ajanut Miko Vähälummukka, sekä viidenneltä sijalta löytyvä Jarno Leskinen. Tärkeintä kaikkien pienten kuskien kisaviikonlopussa oli taas yhdessäolo varikolla, sekä rehti kilpailu radalla.

125cc–luokassa kilpailijoita oli kaikkiaan 15, joista suomalaisia edustivat Jimi Kalliomäki, sekä Leevi Lassila. Lassila sijoittui luokassaan sijalle 12. Kovan kisan latvialaisen (Roberts Vitolis), sekä ruotsalaisen (Martin Håkansson) kilpailijan kanssa käynyt Kalliomäki seisoi palkintopallilla. Lassila selvisi jokaisessa alkuerässä maaliin asti, mutta Kalliomäki jäi kolmannessa alkuerässä radalle pyörähdettyään hiekkaosuuden alussa. Kuitenkin finaalissa Kalliomäki ajoi hienosti taistellen kolmanneksi.

250cc-luokan ainoa suomalainen edustaja oli Jami Kalliomäki. Koko luokassa kuljettajia oli vain seitsemän, joten kaikki olivat mukana suoraan A-finaalissa. Kalliomäki ajoi alkuerissä sijat 1-2-1. Kovan kamppailun norjalaisen Ole Henry Steinsholtin kanssa käynyt Kalliomäki oli lopulta hienosti luokkansa toinen.

Crosskart Xtreme -luokassa suomalaisia kuljettajia oli mukana yhteensä yhdeksän, kun kilpailijoita luokassa oli mukana yhteensä 21. Marika Lehtimäki ajoi vauhdikkaan kokonaiskilpailun sijoittuen sijalle 20. Reima Tuuvan kisaviikonloppu ei mennyt odotusten mukaisesti, joten sijoitus 19. oli miehelle varmasti pettymys. Sven Koklan ajot sujuivat myös alavireisesti, vaikka toisessa alkuerässä Kokla taisteli itsensä sijalle kaksi. Lopullinen sijoitus oli koko joukon 16.

Jo 250-kuutioisilla ajanut Jami Kalliomäki olisi taistellut kärkisijoista, mutta radan ensimmäisellä hiekkaosuudella törmäys Alexander Lien pysähtyneeseen autoon koitui Kalliomäen kohtaloksi. Auto ei enää käynnistynyt, joten lopullinen sijoitus jäi A-finaalin viimeiseksi sijalle yhdeksän.

Seitsemän parhaan joukosta löytyvät loput suomalaiset kuljettajat. Seitsemänneksi ajoi jo alkuerissä hyville sijoille ajanut Pasi Hanhivuoma. Mainittakoon, että Hanhivuoma voitti kolmannen alkuerän. B-finaalista A-finaalin tiensä taistellut Timo Lehtonen ajoi elämänsä kisan ja löytyy puolestaan sijalta Lehtonen. Alkuerissä hyvin ajanut Gunnar Alm sijoittui viidenneksi.

Kisassa neljänneksi sijoittunut Veli-Matti Koskinen, toinen B-finaalista nousseista kuljettajista, lunasti ansaitusti paikkansa A-finaalissa ollen luokkansa neljäs. Kaksi seuraavaa sijaa menivät norjalaiselle Alexander Kittilsen Lielle, sekä latvialaiselle Ingus Nitisille. Xtreme-luokan suvereeni voittaja viikonlopun kisassa oli Toni Reunanen, joka ajoi kaikissa alkuerissä voittoon, eikä luokkavoittajan sijoitus A-finaalissa ollut juurikaan yllätys. Varma ja hallittu ajo kautta viikonlopun toi taas kerran osakilpailusta täydet pisteet.

Seuraava Crosskartin NEZ-osakilpailu ajetaan Kouvola Circuit –radalla 12.–13. elokuuta.

Teksti: Frasse Alm

http://www.urheiluuutiset.com/19-suomalaista-crosskartin-nez-avauksessa-latviassa-toni-reunanen-hallitsi-xtreme-luokkaa/ 

Toni Reunanen voitti SM-crosskartin Vilppulassa

Toni Reunanen suorastaan "lensi" Xtrem-luokan voittoon Vilppulassa. (kuva: NT Production / Niko Turunen)

Hallitseva crosskartin cup- ja NEZ-mestari Toni Reunanen otti jälleen omansa, kun SM-sarja vieraili sunnuntaina Vilppulassa. Reunanen voitti Xtrem-luokan finaalin ja vankisti asemaan SM-sarjan kärjessä.

Kolmesta alkuerästartistaan Reunanen voitti ” vain” yhden, ja joutui viikonlopun finaaliin kolmanteen starttiruutuun. Siitä hän kuitenkin nousi kauden toisen SM-osakilpailun voittoon.

– Otin todella hyvän lähdön, ja pääsin heti kärkeen. Se oli sitä myöten selvä. Täydet pisteet, eli hyvin meni vaikka alkuerien jälkeen oli mieli vähän sekava. Pistetilanteen kannalta täydellinen viikonloppu, Reunanen sanoi.

– Ei ollut mitään teknisiä murheita koko päivän ajan. Kilpaa sai ja joutui ajamaan. Vähän piti ohitusrakoja oikein etsiä, hän lisäsi.

Reunasen takana toisena ruutulipulle ajoi paalupaikalta startannut Petro Koski. Jonne Kurikka oli kolmas, Alexander Shengeliya neljäs ja Frasse Alm viides.

Kahden osakilpailun jälkeen Reunanen johtaa Xtrem-luokkaa maksimipistein (50p.).

Seuraava SM-osakilpailu ajetaan vasta heinäkuun lopulla Kauhajoella.

– Nyt otetaan hieman happea. Tässä ollaan kolme viikonloppua (NEZ ja 2xSM) ajettu peräkkäin, ja se aika kova setti. Nyt keskitytään vähän muuhun ja etenkin työntekoon, Reunanen sanoi.

Toni Reunanen kakkoseksi crosskartin NEZ-avauksessa: ”Oma virhe”

Toni Reunanen voitti kaiken Höljesissä, paitsi finaalin, jossa hän jäi kakkoseksi.

Crosskartin Pohjois-Euroopan NEZ-sarja korkattiin viikonloppuna Ruotsin Höljesissä. Hallitseva mestari Toni Reunanen jäi Xtrem-luokassa toiseksi, kun maanmies Jami Kalliomäki rynni voittoon värikkäässä finaalistartissa.

Kilpailussa oli mukana peräti 240 crosskart-kuskia. Xtrem-luokassa oli mukana 53 kuljettajaa. Suomalaiskuskeja oli Ruotsiin matkustanut kymmenen.

Reunanen oli alkuerissä pistämättömän kova. Hän voitti kaikki kolme alkuerästarttiaan ja saavutti paalupaikan sunnuntaiseen finaaliin.

– Finaalissa yksi kuski otti selvän vilppilähdön, mutta lähtöä ei keskeytetty. Puolet porukasta jäi paikoilleen odottamaan, että lähtö otetaan uusiksi. Kisa kuitenkin jatkui, niin sitä sitten lähdettiin kovaan takaa-ajoon. Tipuin kuudenneksi siinä starttihässäkässä, mutta pystyin nousemaan vielä takaisin kärkeen. Viimeisellä kierroksella tein kuitenkin pienen virheen ja menin mutkan vähän pitkäksi. Kaveri pääsi ohi, ja itse tipuin kakkoseksi, Reunanen kertasi finaalia.

– Jotenkin meni pää jumiin siinä vilppilähdössä. Tajusin vaan, että ei lähtöä otettukaan takaisin, ja lähdin vetämään perään. En muista ajamisesta juuri mitään. Laskin vaan menemään. Viimeisellä kierroksella en edes muistanut, että olinko ajanut pakollisen lisälenkin. Sitä siitä arvoin, ja olin jo mennä lisälenkille, mutta sitten ajattelin, että kyllä minä sen jo aiemmin ajoin. No, olin ajanut sen jo ensimmäisellä kierroksella, Reunanen totesi.

Kilpakumppanin vilppilähtö vei kisan jälkeen kuljettajia tuomariston luokse. Vaikka vilppi oli selvästi havaittavissa TV-kuvienkin perusteella se jätettiin noteeraamatta, koska startin kennosto ei siihen reagoinut.

– Oma vauhti riitti hyvin. Siitä ei homma ollut kiinni. Taso on tässä luokassa nyt tosi kova, kovempi kuin koskaan. Luokkaan on tullut nuoria tosi nopeita kuskeja Ruotsista ja Norjasta. Nyt pakko nostaa käsi ylös virheen merkiksi. Tein sen ajovirheen viimeisellä kierroksella, ja siihen meni voitto ja sillä selvä. Koin nyt ensimmäisen lähtötappion tänä vuonna, joten ei tämä mikään katastrofi ollut, Reunanen mietti.

Reunasen kilpailukausi jatkuu jo ensi viikonloppuna, kun crosskartin SM-sarjaa ajetaan Vilppulassa sunnuntaina.

http://www.urheiluuutiset.com/toni-reunanen-kakkoseksi-crosskartin-nez-avauksessa-oma-virhe/

Toni Reunanen voitti Crosskartin SM-avauksen Jurvassa

Toni Reunanen noudatti vanhaa menestysreseptiä: kärkeen ja karkuun. (kuva: NT Production)

Hallitseva Crosskartin mestari Toni Reunanen oli mykistävässä vauhdissa SM-kauden avauskilpailussa Jurvassa. Botniaringin radalla ajetussa kisassa Reunanen voitti kaikki kolme alkuerälähtöä, starttasi finaaliin paalupaikalta ja voitti finaalinkin.

Reunanen voitti talvikauden cup-mestaruuden, ja nyt kesän tultua Crosskartin Xtrem-luokassa ajetaan ensimmäistä kertaa suomenmestaruudesta. Jurvassa kilpailtiin Botniaringin moottoriradalla, mutta lyhennetyllä rallicross-profiililla, jossa mukana oli myös soraosuuksia.

– Otin hyvät lähdöt, siitä kärkeen ja piikkipaikalle. Siinä oli hyvä ajaa ja kontrolloida tilannetta. Takana saattoi varmaan hiekkapöly hieman haitata. Finaalissa ajoin lisälenkin jo toisella kierroksella, ja kun tulin sieltä, niin olin taas kärjessä enkä nähnyt peileissäkään ketään. Hieno homma ottaa heti täydet SM-pisteet. Se helpottaa jatkossa, kun paine voitosta ei ole niin suuri enää, Reunanen mietti.

– Uusi auto on saatu toimimaan koko paremmin. Suurin asia on iskunvaimennus, jossa olemme Öhlinsin iskareiden kanssa menneet todella paljon eteenpäin. Iskunvaimennus toimii nyt hyvin, mutta toki vielä sielläkin puolella on työmaata edessä.

Reunasen takana toiseksi ajoi Jami Kalliomäki. SM-avauksen kolmas oli Frasse Alm. Finaalissa oli myös hieman draamaa, kun talvikaudella erittäin hienosti ajanut Alexander Shengeliya menetti jarrut pääsuoran päässä ja auto heitti voltit. Kuski selvisi onneksi pelkällä säikähdyksellä. Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Vilppulassa.

TONI REUNANEN VOITTI LUOKKANSA NÜRBURGRINGILLÄ – PAITSI ETTÄ HÄNET HYLÄTTIIN

Ensimmäinen ratakilpailunsa ajanut Toni Reunanen ällistytti Saksan Nürburgringin kolmen tunnin kilpailussa. BMW M3 -autolla kilpaillut Reunanen voitti luokkansa ylivoimaisesti. Riemua ei kuitenkaan riittänyt kuin hetkeksi, sillä pian maalintulon jälkeen hänet hylättiin.

Vierailu kuuluisalla Nürburgringillä oli Reunaselle palkinto FCC-sarjan (Finnish Crosskart Challenge) voitoista. Kilpailu 183:n auton joukossa sujui ajollisesti yli odotusten.

– Tulin maaliin luokan ensimmäisenä yli viiden minuutin erolla. Yleiskilpailussa olin 22:s. Mutta ei se paljon hymyilytä, kun kisan jälkeen tuli hylkäys. Tulin maaliin ja minulle oli annettu ohjeet miten parc ferme -alueelle kuuluu ajaa. Ajoin juuri ohjeen mukaan, mutta sitten minulle sanottiin, että tulin väärää reittiä. Siitä tuli hylkäys, Reunanen hämmästeli pettyneenä.

Reunanen ajoi koko kolmen tunnin kilpailun yksin. Ilman hylkäystä hän olisi ollut paras ensikertalainenkin.

– Yllättävän hyvin jaksoin. Vähän ottaa niskaan kipeää, mutta ei mitään suurempaa ongelmaa. Mutta olipahan kisa. Ensin aamulla oli kauhea sumu ja vesisade, ja lähdin kisaan sadekelin renkailla. Aika jännää oli, kun ajat ensimmäistä kertaa tällä radalla ja ensimmäistä kertaa tällä autolla ja lähdet lykkäämään sinne ensimmäistä kertaa sadekelin renkailla. Varikkostopilla vaihdoin sitten sliksit alle, Reunanen raportoi.

RCN-sarjan kilpailussa pelkkä vauhti ei riitä menestykseen. Kisassa on mukana myös muutamia ihanneaikakierroksia, jotka pitää ajaa aina määrätyn sekuntimarginaalin sisään. Siksi kilpailun lopputulokset ilmoitetaan virallisesti pisteillä, ei sekunneilla. Ihanneaikakierrokset sujuivat Reunaselta annetuissa rajoissa.

– Kauhea polte jäi. Tekisi mieli ajaa lisää. Sairaan siistiä touhua ja sairaan hieno rata. Pelkäsin ensin, että en varmaan osaa ajaa riittävän kovaa, Reunanen mietti.

FCC-sarjan puheenjohtaja Frasse Alm seurasi Reunasen kisaa varikkomuurilta.

– Hän ajoi juuri niin kuin etukäteen sovittiin. Todella kova suoritus. Ajotaidot ja nopeus, ei mitään ongelmaa niissä. Ja kelikin oli aluksi vaikein mitä voi olla. Kaikki meni ajollisesti kuin elokuvissa. Se hylkäys on erikoinen homma, koska noudatimme nimenomaan annettuja ohjeita, Alm sanoi.

Reunasen kilpailukausi jatkuu seuraavaksi kotimaassa, kun FCC-sarja palaa kevättauolta Jurvassa 7.5.

 

http://www.moottoriurheilu.tv/toni-reunanen-voitti-luokkansa-nurburgringilla-paitsi-etta-hanet-hylattiin/ 

Toni Reunasta odottaa legendaarinen Nordschleife – "Kaikki moottoriurheilijat sen radan tietävät"

Suomalaisten kisat Nordschleifella ovat verrattain harvinaisia. Ennen Toni Reunasta rataa ovat kesyttäneet muun muassa Keke Rosberg DTM:ssä sekä Mika Salo kestävyyskilpailussa. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Pituutta 20,8 kilometriä. Mutkia 73, joista 33 kääntyy vasemmalle, 40 oikealle.

Saksan Nürburgringin Nordschleifea pidetään moottoriurheilun mekkana. Paikkana, joka ei jätä ketään kylmäksi.
Entinen F1-kuljettaja Jackie Stewart nimesi pitkin Adenaun metsiä kulkevan kilparadan Vihreäksi helvetiksi.

Uhreja rata onkin vaatinut, kuuluisin kolari lienee Niki Laudan onnettomuus vuonna 1976.

Euralaisen Toni Reunasen ajatuksen Nordchleifesta on sieltä toisesta ääripäästä. Rata on hänelle pitkäaikainen unelma, jonne pääseminen onnistuu tänä syksynä.

 

Hän nimittäin voitti kahdesta peräkkäisestä crosskartin cupmestaruudesta palkintokilpailun suosikkiradalleen.

– Kaikki moottoriurheilijat sen radan tietävät. Se on vain sellainen paikka, mikä pitää saada kokea, Reunanen kertoo.

Keväällä Reunanen osallistuu radalla ajettavaan kuuden tunnin kestävyyskisaan BMW M3:n ratissa.

Hän huomasi nopeasti, että kevät ei tule yhtään liian aikaisin. Hän tiesi Nordschleifen maineen hyvin ja päätti harjoitella rataa pelikonsolillaan.

– Muistan kun ajoin sen pelissä ensimmäistä kertaa. Jos lähtisin sillä valmistautumisella sinne, niin en pääsisi kierrostakaan läpi. En ikinä.

Nyt Reunanen on kellottanut niin pelikonsolillaan kun järeämmällä simulaattorilla yli 200 kierrosta rataa ympäri.

Ennen reissua hän aikoo vielä hypätä rata-auton rattiin, jotta sekään osa-alue ei tulisi kisassa liian suurena yllätyksenä.
Muuttujia silti riittää kilpailussa paljon. Asfaltin, betonin ja ratamaalausten sävyttämän radan oppiminen aivan täydellisesti on mahdotonta.

– Kun se on niin iso, niin siellä voi oikeasti toisessa päässä rataa sataa, toisessa ei. Pitkästä aikaa hieman jännittää, kun lähtee ajamaan, crosskart-ratoja hallinnut Reunanen myöntää.

Hänen selostusta kuunnellessa kisamatkassa sana palkinto kuulostaa hieman liioittelulta, kun valmistatutumiseen on kulunut useita kymmeniä tunteja.

– Eihän minun olisi pakko harjoitella. Voisihan sitä odottaa kevättä, hypätä lentokoneeseen ja ihmetellä siellä tilannetta. En vain usko, että kokemuksesta saisi mitään irti sillä tavalla.

 

Iiro Lehtonen urheilutoimittaja

http://ls24.fi/urheilu/toni-reunasta-odottaa-legendaarinen-nordschleife-kaikki-moottoriurheilijat-sen-radan-tietavat 

Moottori jylisee lumessakin

Toni Reunaselle crosskart on harrastus ja työ.

 

Euralainen Toni Reunanen vei viime viikonloppuna nimiinsä crosskartin Xtrem NEZ-luokan cup-mestaruuden. Sitä ennen hän ehti esitellä videolle Speedcarinsa tehoja myös loskan lennättämisessä

Kuvauspaikasta huolimatta Reunanen harjoittelee ajoa muualla, eniten Lopella Saukkolan EK:lla. Crosskart-auto taas pysyttelee Säkylässä, jossa on Espoon lisäksi toinen tiimipiste.

Lue lisää Tonista ja crosskartista tämänpäiväisen Alasatakunnan Autot ja liikenne -teemasta.

Iida Vatja

http://alasatakunta.fi/neo?app=NeoDirect&com=6/2/91179/623ef61132&t=Moottori-jylisee-lumessakin 

CROSSKARTIEN TALVIKAUSI PÄÄTÖKSEEN REUNASEN MESTARUUSJUHLILLA

Toni Reunanen voitti Mäntyharjun osakilpailun. Kuva: NT Production/Niko Turunen

Toni Reunanen vei crosskartin Xtrem NEZ -luokan cup-mestaruuden. Hän voitti lauantaina Mäntyharjulla ajetun osakilpailun ja varmisti uransa kolmannen mestaruuden.

Reunanen ja Alexander Shengeliya johtivat luokkaa tasapistein ennen Mäntyharjua. Pelin henki oli selvä. Kumpi on toista edellä lopputuloksissa, on myös mestari.

Shengeliya aloitti kilpailun väkevästi. Hän oli kahden ajokierroksen jälkeen johdossa 1,9 sekunnin erolla Reunaseen, ja kiinni cup-tittelissä. Pieni ajovirhe kuitenkin kostautui kolmannella ajokierroksella, ja kun Reunanen eteni varmasti ja riittävän nopeasti, hän ajoi osakilpailuvoittoon 6,2 sekunnin ja mestaruuteen 10 pisteen erolla.

– Tänään ajettiin ihan oikeasti kilpaa. Se vauhti mitä Alexin kanssa ajoimme, niin se oli aivan riskirajalla. Jouduin itse jo ottamaan vähän pois, että pysyin radalla. Nyt tuli kolmas mestaruus. Olen erittäin tyytyväinen, Reunanen kommentoi.

– Ajoimme aivan limiitillä koko päivän. Viimeistä edellisellä ajokerralla pyörähdin ja menetin noin 12 sekuntia. Olen silti ihan tyytyväinen kauteen tähän asti. Ja onnittelut Tonille, hän on mahtava kilpakumppani, kakkoseksi cupissa sijoittunut Shengeliya sanoi.

Shengeliya oli lopulta Mäntyharjun kilpailun neljäs, sillä kokonaisaikaan lasketaan jokaisen neljän kierroksen tulos. Petro Koski oli Xtrem NEZ –luokan toinen ja Raul Orav kolmas.

Toni Reunanen haastattelussa. Kuva: NT Production/Niko Turunen

 

Xtrem NEZ –luokan talven kolme osakilpailua muodostivat cup-sarjan. Kesällä luokan osakilpailuissa ajetaan suomenmestaruudesta. Muissa crosskart-luokissa jatketaan kesälläkin cup-mestaruustaistelua.

Finnish Crosskart Challenge -sarja jatkuu Jurvassa 6.5.

 

http://www.moottoriurheilu.tv/crosskartien-talvikausi-paatokseen-reunasen-mestaruusjuhlilla/ 

Toni Reunanen cup-taistelusta: ”Mestaruus on mielessä tottakai”

Crosskart-sarjan cup-mestaruus ratkaistaan lauantaina Mäntyharjulla. Euralainen Toni Reunanen on hallitseva mestari ja johtaa nytkin sarjaa, tosin tasapistein (42 p.) Alexander Shengeliyan kanssa.

Reunanen voitti kauden toisen osakilpailun Hyvinkäällä. Suurimmassa Xtrem NEZ –luokassa talven kolme osakilpailua muodostavat oman cup-sarjansa. Kesällä luokka siirtyy ajamaan suomenmestaruudesta.

Reunanen sanoo, että voitosta ja tittelistä taistellaan ihan tosissaan lauantaina.

– Mestaruus on mielessä ja voitosta ajetaan tottakai, hän painottaa.

– Pistetilanne on sellainen, että käytännössä minä ja Alex mestaruudesta taistellaan. Toki jos me molemmat mokaamme tai ajamme puskaan, niin on siinä vielä muillakin mahdollisuus. Puolessa välissä kisaa täytyy vähän katsoa missä mennään, Reunanen sanoo.

Mäntyharjun osakilpailu ajetaan Ruotimon moottoriurheilukeskuksessa, jonne on rakennettu 1,9-kilometrinen reitti. Crosskartit ajavat tuon lenkin neljä kertaa.

– Se on aika kapeaa ränniä eikä mitenkään nopea. Siellä on mutkaa mutkan perään ja paljon pieniä nyppyjen ylityksiä, joiden takaa ei näe seuraavaa mutkaa. Suoraa ei ole käytännössä yhtään. Jotenkin vaativa rata, vaikka vauhti ei kova olekaan, Toni Reunanen sanoo talvikauden finaalista.

http://www.urheiluuutiset.com/toni-reunanen-cup-taistelusta-mestaruus-on-mielessa-tottakai/ 

Toni Reunanen palasi voittajaksi Hyvinkäällä: ”Meni niin kuin pitikin”

Toni Reunanen reuhasi joka kierroksen nopeimman ajan ja voitti Crosskart-kisan Hyvinkäällä. (kuva: NT Production/Niko Turunen)

Toni Reunanen voitti Finnish Crosskart Challenge –osakilpailun Hyvinkäällä lauantailla. Reunanen, joka on sarjan hallitseva mestari, otti voiton 7,8 sekunnin erolla Jami Kalliomäkeen.

Reunanen sai nyt odotettua balsamia Marttilan avauskilpailun kolmannelle sijalleen.

– Kaikki meni niin kuin pitikin ja normaalisti. Olin jokaisella kierroksella nopein. Tämä tulos vahvisti sitä ajatusta, että ukossa ei ollut vikaa Marttilassa. Olen erittäin tyytyväinen, Reunanen sanoi.

Hyvinkään rada oli lyhyt ja olosuhteet jäiset. Kilpailussa ajettiin neljä vetoa, joiden yhteisaika ratkaisi. Viides yritys jäi monella kuskilla jo myöhäisen iltapäivän hämärään, ja siksi sitä enää laskettu tuloksiin. Yksi ajokierros kesti vain noin minuutin.

– Rata oli lyhyt ja helppo. Jotenkin olisi toivonut pitempää. Nyt kun tuli maaliin, niin oli semmoinen olo, että tässäkö tämä jo oli, Reunanen totesi.

Talvikauden finaali ajetaan Mäntyharjulla 4.3.

Tuloksia, Crosskart Xtrem NEZ, Hyvinkää 11.2.:

1.Toni Reunanen, 4.08,823 min

2.Jami Kalliomäki, +7,802 s

3.Alexander Shengeliya, +14,147 s

4.Petro Koski, +17,622 s

5.Niclas Grönholm, +18,455 s

Lähde: Toni Reunasen tiedote

 

http://www.urheiluuutiset.com/toni-reunanen-palasi-voittajaksi-hyvinkaalla-meni-niin-kuin-pitikin/ 

Toni Reunanen jahtaamaan voittoa Hyvinkäältä: ”Yhtään virhettä ei saa tehdä”

Hallitseva Crosskart-mestari Toni Reunanen oli kauden avauskilpailussa Marttilassa kolmas. Sarja jatkuu lauantaina Hyvinkäällä, ja Reunanen hakee Xtrem NEZ –luokassa paluuta omalla paikalleen eli ykköseksi.

– Kyllä, voittamaan lähdetään ihan varmasti. Kun kaikki toimii, ei ole hädänpäivää. Ihan on luottavainen mieli, Reunanen sanoo.

Avauskisassa uuden auton kytkin teki tepposet. Harmi on nyt selätetty.

– Kytkin vaihdettiin heti seuraavana päivänä. Lisäksi olen ajanut nyt testiä varmaan enemmän kuin koskaan. Nyt on takana kolme testipäivää. Olen kokeillut uusia jousia, iskunvaimentimia, tukivarsia ja vähän kaikkea. Jotenkin vaan en saa nyt autoa kulkemaan kovempaa. Semmoinenkin homma kävi testeissä, että meni auto kerran puuhunkin, mutta onneksi ei mitään vakavampaa. Pikku risuun vähän osui. Mutta on kyllä hyvä kysymys miten Hyvinkäällä käy, Reunanen miettii.

Hyvinkään kilpailu poikkeaa normaalisti sikäli, että kisassa ajetaan peräti viisi erillistä kilpailukierrosta tutumman kolmen asemesta. Lyhyt vain 1,5 kilometrin lenkki ajetaan kahteen kertaan molempiin suuntiin, ja viides kolmen kilometrin ajokierros tulee ajamalla viimeinen veto kerran kumpaankin suuntaan. Crosskartissa jokaisen kierroksen aika huomioidaan, ja voittaja löytyy yhteisaikojen perusteella.

– Erot tulevat olemaan todella pienet. Yksikin ylipitkä liippi, niin jäät 10:nneksi. Yhtään virhettä ei saa tehdä. Sitä ei saa kiinni mitenkään noin lyhyellä radalla, Reunanen korostaa.

 

http://www.urheiluuutiset.com/toni-reunanen-jahtaamaan-voittoa-hyvinkaalta-yhtaan-virhetta-ei-saa-tehda/ 

Hallitseva mestari Toni Reunanen jäi kolmanneksi: ”Saappaat jalassa turpaan”

Toni Reunanen aloitti uuden Crosskart-kauden sunnuntaina Marttilassa. Euralainen oli avauskilpailun kolmas. Voittoon ajoi Alexander Shengeliya. 

Reunanen hallitsi crosskart-sarjaa viime kaudella, mutta nyt puolustava mestari joutui alakynteen. Shengeliya voitti Reunasen 21,84 sekunnilla, ja väliin ehti vielä Petro Koskikin 15 sekunnin sadasosaa Reunasta nopeampana.

Crosskartissa ajetaan kolme erillistä kierrosta, ja kaikkien kierrosten ajat lasketaan yhteen.

– Ensimmäisen kierroksen jälkeen en vaan ymmärtänyt miksi olin niin hidas. Toisella kierroksella yritin parantaa, mutta aika vain huononi. Toisen kierroksen jälkeen oli jo pakko epäillä, että autossa on jotain pielessä. Niin kovaa laskin tulemaan kuin vaan voi tulla. No, kytkimessä oli sitten vika. Säätö oli liian lähellä. Tuli saappaat jalassa turpaan. Ei tarvitse selitellä, Reunanen kertoi.

Reunanen hankki täksi kaudeksi uuden auton. Kuherruskuukausi alkoi kuitenkin teknisillä murheilla.

– Tämä oli juuri niitä uuden auton kiroja. Auto pitää nyt katsoa läpi ennen seuraavaa kisaa. Kytkin pitää tsekata, koska kun se on kaksi kierrosta luistanut, siellä on varmaan joku levy palanut. Sinänsä hyvä, että tuo on syynä. Ajattelin jo, että olen hidastunut tai että uusi auto on hitaampi, Reunanen mietiskeli.

Avauskisassa oli mukana 31 Crosskart-kilpailijaa. Plus-asteilla viime päivät keikkunut ilman lämpötila ei onneksi päässyt tekemään tuhojaan jääpohjaiselle radalle.

– Rata ei ollut paha. Uraa oli, mutta ei paljoakaan. Ihan hyvin kesti rata, Reunanen totesi.

Sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Hyvinkäällä 11.2. Kooste avauskilpailun tapahtumista tulee Alfa TV:ltä keskiviikkona 1.2. kello 19:30.

http://urheiluuutiset.com/hallitseva-mestari-toni-reunanen-jai-kolmanneksi-saappaat-jalassa-turpaan/ 

Toni Reunanen hakee menestysputkelleen jatkoa Crosskart-mestari uudella autolla uuteen kauteen

Toni Reunanen hakee menestysputkelleen jatkoa

Crosskart-mestari uudella autolla uuteen kauteen

 

Toni Reunanen kilpailee kaudella 2017 Crosskart Xtrem –luokassa kotoisen SM-sarjan sekä Pohjois-Euroopan NEZ-sarjan. Suomessa kilpailukausi käynnistyy sunnuntaina Marttilassa.

 

Euralainen Reunanen lajin pioneereja, ja viime kaudella hän putsasi koko palkintopöydän. Hän voitti lajin cup-tittelin Suomessa ja oli ykkönen myös ensimmäistä kertaa ajetussa NEZ-sarjassa.

 

- Tulokset ovat olleet toistaiseksi ihan ok. Voitin viime vuonna kaikki lähdöt joka sarjassa, paitsi yhdessä NEZ-sarjan kisassa olin alkuerän toinen. Hirveän vaikea on tuosta tuloksia parantaa. Laji kuitenkin kasvaa koko ajan, ja sitä mukaa tulee lisää kilpailua. Se pitää motivaation erittäin korkealla, Reunanen sanoo.

 

Tänä vuonna crosskartin Xtrem -sarja jakaantuu kahteen osaan. Talviosakilpailut ovat cup-muotoisia, mutta kesäosakilpailut muodostavat kansallisen lajiliiton AKK-Motorsportin alaisen oman SM-sarjan. Reunanen hyökkää uuteen kauteen tuliterällä autolla.

 

- Autossa on pieniä muutoksia ja vähän kysymysmerkkejäkin. Vanhassa oli tullut jo kotoisa olo. Uudessa ei vielä samaa fiilistä parin testipäivän jälkeen. Eiköhän se siitä taitu kuitenkin.

 

Reunasen Xtrem-luokan crosskartissa on Suzuki GXR –moottoripyörän kone, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Se kuljettaa kevyttä putkirunkoista 312-kiloista autoa rivakasti. Reunasen mukaan auto kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Hän korostaa myös, että lajin kustannukset ovat maltillisesti mihin tahansa muuten moottoriurheiluun verrattuna.

 

- Tämä on halpaa, mutta mennään suhteessa hintaan ja työmäärän nähden kovaa. Jos vaikka verrataan rallicrossin SuperCar-luokkaan, niin hieman radasta riippuen ajamme yhtä kovaa ja jopa kovempaakin kuin ne. Kustannus on kuitenkin vain noin kymmenesosa.

 

- Juju piilee siinä, että auton oston jälkeen ei kulu kuin bensaa ja renkaita. Millään muulla kalustolla ei voi ajaa samalla rahalla niin paljon kilpailuja kuin crosskartissa. Hauska laite ajaa ja kalusto on tasaväkistä. Kukaan ei voi rahalla ostaa tai tehdä parempaa autoa, Reunanen korostaa.

 

Reunasen kalenterissa on kahdeksan Suomen ja ainakin kolmen NEZ-kilpailun lisäksi Nurburgringin kuuden tunnin kilpailu BMW M3:n ratissa.

 

- Se on palkinto viime vuoden mestaruudesta. Aika hieno homma, Reunanen iloitsee.

Kotimaan crosskart-osakilpailut televisioidaan vapaasti katsottavalla Alfa TV –kanavalla.

 

Osakilpailut 2017:

29.1. Marttila

11.2. Hyvinkää

4.3. Mäntyharju

6.5. Jurva

14.-15.5. NEZ Höljes Ruotsi

21.5. Vilppula

15-.16.7. NEZ Riika Latvia

22.7. Kauhajoki

12.-13.8. NEZ Kouvola Suomi

30.9. Hyvinkää

Lisäksi SM-sarjassa on elo-syyskuussa yksi vielä nimeämätön osakilpailu

 
Tonin psta
Miiro Koivula
p. 0400539100

CROSSKART TELEVISIOINTI

BOOM!!
Nyt se on virallista, historian ensimmäinen oma televisio-ohjelma Crosskarteille. Finnish Crosskart Challengen ja Alfa TV välinen sopimus on tänään allekirjoitettu, kauden osakilpailuiden televisioinnista Alfa TV kanavalla. Viikonlopun parhaat hetket puolen tunnin tiiviissä paketissa jokaisesta kisaviikonlopusta. Haastatteluja kuin palkintojen jakoa nähdään kaikista eri luokista unohtamatta huimia suorituksia eri luokan kuljettajilta. Televisioinnin mahdollisuuden toteuttamisesta saamme kiittää uusia sekä vanhoja vankasti mukana olevia yhteistyökumppaneita Finnish Crosskart Challenge sarjassamme.

 

Kuvassa, Arsi Liimatainen ja Jaakko Latvala

Kauden 2017 avaava kilpailu ajetaan Tammikuussa 29.01.2017 Salon seudulla Marttilassa, kilpailunpaikan osoite Niittysuontie 39, 21490 Marttila

Kilpailu alkaa klo:11:00 Tervetuloa myös paikan päälle jännittämään. 

Finnish Crosskart Challengen sarjan viralliset yhteistyökumppanit kaudella 2017

LVI-Trio Oy
www.lvi-trio.fi

Pro Estore Oy 
www.proestore.com

Delete Finland Oy
http://www.delete.fi

H-Equit Oy
www.tornadoworld.com

Hirvipuro Oy Celtic Tuninig
http://www.hirvipuro.fi

Askolan Granit Oy
http://askolangranit.fi

Oulaisten Metsäkonehuolto Oy
http://www.metsakonehuolto.net

Keskipinta Oy
http://www.keskipinta.fi

Secmen Oy
http://www.secmen.fi

AKK Sports Oy
https://www.autourheilu.fi/akk/akk-sports-oy

 

http://www.fccnet.fi/content/fi/36/56681/Crosskart%20televisiointi.html